Marknadsföring idag är komplext och för att lyckas stå ut från konkurrenterna krävs expertkompetens inom flera olika marknadsföringsområden. Vi ser dock ofta flera bolag som förlitar sig på EN marknadsperson som ska lyckas göra allt själv. Det är inte hållbart, av flera anledningar.
Att ha marknadsföringen in-house är fördelaktigt för många bolag eftersom det är en affärskritisk funktion som man gärna har full kontroll över. Men ofta har man endast budget för en medarbetare på marknadsavdelningen. Då anställs EN marknadsperson som ska ha flera års erfarenhet och vara specialist inom ALLA olika områden som bolaget behöver för att kunna växa.
Det som ingår i den här supermänniskans roll är då:
- Sköta hemsidan, allt från design och teknik, till budskap och rena uppdateringar
- Sökordsoptimering, där det behövs kunskaper inom text, budskap och det tekniska kring plattformen hemsidan är byggd på.
- Copywriting, och ibland även design och storytelling så klart
- Marketing automation, som omfattar strategi såväl som formulering av text och hantering av MA-systemet
- Sätta en marknadsplan, där man behöver kunskaper kring digitala strategier, go-to-market plan och återigen budskap
- Bygga inbound-kampanjer för varumärke och leads
- Uppdatera sociala kanaler, och veta hur man ökar i följare och bygger varumärkeskännedom och förtroende
- Att stötta sälj och produkt med relevant material i alla kundens olika faser
- Analysera och optimera utifrån data
- Eventhantering
- Snygga till presentationsmaterial och bilder
Och mycket, mycket mer….
Anledningen till att det vilar alldeles för stort ansvar på en marknadsperson i bolaget kan som sagt bero på att företaget inte har råd att anställa flera specialistkompetenser till teamet och inte inser konsekvenserna det kan ha. Så om budgeten tillåter en person måste prioriteringar göras.
Är Marketing-as-a-Service någonting för dig? Läs mer om MaaS i denna artikel: Introduktion till Marketing as a Service, MaaS
Stress, frustration och uteblivna resultat
Tillväxtmålen är höga och pressen på marknadspersonen är enorm. VD, ägare och säljchef blir frustrerade när resultaten uteblir. Och marknadspersonen är överarbetad och stressad i sin omöjliga roll när han eller hon inser att målen inte kommer nås. Men en person kan inte vara bäst på allt.
Som bolag behöver man sätta rimliga mål på sina anställda och inse hur komplex marknadsföring är idag.
Dessutom finns det en risk att du lägger alla dina ägg i samma korg med bara en marknadsperson. Vad händer om din marknadsperson slutar efter ett par månader, vilket är mycket rimligt med tanke på arbetsbelastningen? Då har du ingen kvar som förstår er marknadsföring. Och innan ni hinner anställda en ny, som ska få tid att sätta sig in i verksamheten, så tvingas era marknadsföringsinsatser till en paus.
Eftersom den kompletta marknadsföraren inte existerar, behöver du komplettera med de specialistkunskaper som ditt marknadsteam saknar. Låt dina in-house-marknadsförare fokusera på det fundamentala, att leverera på de dagliga verksamhetsbehoven, och ta in extern expertis i de övriga områdena.
Läs även: Anlita marknadsbyrå eller göra det själv? Vi jämför skillnaderna!
Vilka roller behöver finnas i marknadsorganisationen?
Det finns många briljanta marknadsförare med många fjädrar i sin hatt. Ensam kan absolut vara stark, men tillsammans är vi olika och kan komplettera varandra. De olika rollerna kräver många olika kompetenser och personligheter. Exempelvis kan du behöva en kreativ själ som kan skapa engagerande innehåll, och en analytisk personlighet att grotta ner sig i data och dra slutsatser. Det behövs alltså olika personer med olika intressen och perspektiv för att skapa ett framgångsrikt team inom digital marknadsföring.
Dessutom kan du lyckas bättre med ett fåtal experter inom varsitt område, snarare än någon som engagerar sig halvt i flera områden samtidigt.
För att lyckas med den digitala marknadsföringen idag krävs åtminstone följande roller:
- Strateg eller ägare av marknadsföringen – du måste kunna ha ett syfte och mål med din kommunikation och måste ha ägandeskap för att göra det där lilla extra för att lyckas.
- Copywriter – du måste kunna ”tell the story” och konvertera besökare och följare till kunder.
- Analytiker – ju mer data du får tillgång till, desto svårare är det att klara sig utan den analytiska funktionen.
- Brand manager – ditt varumärke kommer att vara allt viktigare i en automatiserad värld där allt ser mer eller mindre likadant ut.
- Campaign manager – en projektledare som driver och styr dina inbound-kampanjer som stöttar sälj och produkt.
Som tidigare nämnt kan du behålla ägandeskapet in-house, där dina marknadsförare får göra det dem är bäst på, och köpa in extern expertis inom specialistområden. Specialistområdena kan vara exempelvis automatisering, annonsering, SEO, copywriting och design. Denna lösning kallas för MaaS (Marketing as a Service) och är optimal för bolag som vill växa fort och mycket, men också lönsamt och långsiktigt hållbar utan att bränna ut dina anställda.
MaaS är en prenumerationstjänst som innebär att du hyr in ett team med specialistkompetens för just dina behov och betalar endast för de tjänster du använder.
Tips! Ta reda på mer om Maas här och se om det är lösningen för dig.