Vi vågar påstå att det knappt finns någon annan bransch som har så många engelska förkortningar som digital marknadsföring. Och inflödet av nya förkortningar är konstant! Så även om du jobbat flera år i branschen kan det ibland vara svårt att ha koll på alla.
Därför har vi skapat en ordlista med de vanligaste förkortningarna som hjälper dig hänga med i snacket.
Tips! Bokmärk denna sida i din webbläsare så att du enkelt kommer åt ordlistan när du behöver den.
Tips! Läs även: 3 inspirerande böcker om digital marknadsföring
Generella förkortningar kopplade till webbanalys och digital marknadsföring
B2B - Företag till företag (Business to Business)
Marknadsföring och försäljning riktade mot andra företag.
B2C - Företag till konsument (Business to Consumer)
Marknadsföring och försäljning riktade mot konsumenter.
KPI - Nyckeltal (Key Performance Indicator)
Mätbara mål som används för att utvärdera framgången i en kampanj eller strategi.
LTV - Livstidsvärde (Lifetime Value)
En uppskattning av den totala intäkten som en kund genererar under hela sin relation med ett företag.
ROI - Avkastning på investering (Return on Investment)
Mäter lönsamheten i en marknadsföringskampanj eller investering.
CAC – Kundanskaffningskostnad (Customer Acquisition Cost)
Anger de kostnader ett företag investerar för att locka och konvertera nya kunder. Inkluderar kostnader för marknadsföring, annonsering och säljaktiviteter.
CPL - Kostnad per lead (Cost per Lead)
Den totala kostnaden för att generera en potentiell kund (lead).
CMS - Innehållshanteringssystem (Content Management System)
En plattform som används för att hantera och publicera webbinnehåll.
CRM - Kundrelationshantering (Customer Relationship Management alt. Contact Relationship Management)
En teknik och process för att hantera företagets interaktioner med nuvarande och potentiella kunder.
CRM-system – Kundhanteringssystem (Customer Relationship Management system alt. Contact Relationship Management system)
Programvara för att samla och hantera företagets interaktioner och marknads- och säljaktiviteter med nuvarande och potentiella kunder.
UX - Användarupplevelse (User Experience)
Fokuserar på att förbättra användarnas upplevelse på en webbplats eller i en applikation.
CTAs - Handlingsknappar (Call to Actions)
Grafiska eller textbaserade element som uppmanar användarna att utföra en viss åtgärd, t.ex. "Köp nu" eller "Anmäl dig här".
A/B-testning - Delad testning (A/B Testing)
En metod för att jämföra två olika versioner av en webbsida eller annons för att avgöra vilken som presterar bättre.
BR – Avvisningsfrekvens (Bounce Rate)
Andelen besökare som lämnar en webbplats direkt efter att ha besökt en enda sida, vanligtvis uttryckt som en procentandel.
CR - Konverteringsfrekvens (Conversion Rate)
Anger andelen besökare på din webbplats som konverterar till identifierbara leads/prospects, exempelvis genom att fylla i ett kontaktformulär eller ladda ner en guide.
CRO - Konverteringsoptimering (Conversion Rate Optimization)
Processen att förbättra webbplatsens prestanda för att öka konverteringsgraden, t.ex. att öka antalet köp, nedladdningar eller anmälningar till ditt nyhetsbrev.
API - Applikationsprogrammeringsgränssnitt (Application Programming Interface)
Ett gränssnitt som tillåter olika mjukvaruapplikationer att kommunicera och dela data.
URL - Webbadress (Uniform Resource Locator)
En adress som används för att hitta en specifik resurs på internet, t.ex. en webbplats.
CX – Kundupplevelse (Customer Experience)
Den totala upplevelsen en kund har genom hela sin köpresa och kontakten med ditt företag.
MA – Marketing Automation
Teknik och strategi för att automatisera sin digitala marknadsföring.
Läs även: Insikter från "Svenskarna och internet 2023" som påverkar din digitala marknadsföring
Förkortningar kopplade till sökoptimering och annonsering
SEO – Sökmotoroptimering (Search Engine Optimization)
Beskriver processen att optimera en webbplats för att ranka högre i sökmotorresultat, som exempelvis Google.
SERP - Sökmotorresultatsida (Search Engine Results Page)
Sidan som visar resultatet av en sökning på en sökmotor.
SEM – Sökmotormarknadsföring (Search Engine Marketing)
Innefattar annonsering på sökmotorer som Google med syftet att öka synligheten och driva trafik till en webbplats.
SERM - Sökmotorrykteshantering (Search Engine Reputation Management)
Processen att övervaka och hantera ett företags eller individs online-rykte i sökresultaten.
SMM - Social medier-marknadsföring (Social Media Marketing)
Användningen av sociala medieplattformar för att marknadsföra produkter eller tjänster.
PPC – Betala per klick (Pay Per Click)
En annonseringsmodell där annonsörer betalar en avgift varje gång en användare klickar på deras annons.
CPC - Kostnad per klick (Cost Per Click)
Den genomsnittliga kostnaden för varje klick på en annons.
CPM - Kostnad per tusen visningar (Cost Per Mille)
Det pris annonsörer betalar per tusen visningar av deras annons.
ROAS – Intäkt i förhållande till annonsspendering (Return On Ad Spend)
Anger hur mycket pengar du tjänar till följd av det belopp du spenderar på annonsering.
CTR - Klickfrekvens (Click-Through Rate)
Andel användare som klickar på en annons eller länk i förhållande till antalet visningar.
Sugen på fler insikter om digital marknadsföring?