Digital strategi

Vi bryter ner och analyserar 3 starka marknadskampanjer 2023

Innehållsförteckning

Som de marknadsföringsentusiaster vi är här på Smarkit Agency kan vi inte låta bli att analysera olika marknadskampanjer. Varje år dyker det upp flera nyheter eller lanseringar som slår igenom stort, och det är oftast INGET sammanträffande. Det är noga och väl planerade strategier bakom framgångarna. Här diskuterar vi några kampanjer som fått stort genomslag under året!

I denna artikel dyker vi ner i marknadsaktiviteterna som ledde upp till succé-premiären av Barbie-filmen, det kreativa samarbetet mellan Heniz och Absolut Vodka, samt den ställningstagande kampanjen av Dove med hashtagen #TurnYourBack. Alla dessa är kända varumärken med enorma budgetar som de flesta av oss bara kan drömma om. Men, alla tre kampanjer har några nyckelfaktorer som är avgörande för deras framgång. Och dessa nyckelfaktorer kan (och bör) du använda i dina marknadskampanjer, utan att ha en massiv budget. Så häng med i texten när vi analyserar kampanjerna och sedan landar i nyckelfaktorerna!

Tips! Läs även: 3 inspirerande böcker om digital marknadsföring

Barbie-filmen  

Barbie dreamhouse

Var det någon som undgick det faktum att Barbie-filmen hade premiär i slutet av juli? Det var rosa kläder, naglar och Barbie-tema överallt. Filmen blev en hit, och drog in över 500 miljoner dollar under bara första veckan.  

Men hypen var hög långt innan filmen kom ut. Redan 2019 släpptes nyheten om Barbie-filmen. Dock kom en pandemi där emellan och bidrog till att filmen kom senare än planerat. Så, hur lyckades de hålla intresset vid liv, och skapa så högt engagemang inför premiären?

Warner bros President of Global Marketing, Josh Goldstein, säger att de anammade en ”breadcrumb strategy”, där de gav människor små delar av filmen för att stimulera nyfikenhet och skapa konversation. Detta gjorde de genom att först släppa en kort trailer, sedan en till och en till därefter, istället för att släppa en stor trailer med alla godbitar i.  

Internet fylldes snabbt av användargenererat innehåll såsom Barbie-filter och frames som trendade på TikTok och andra sociala media plattformar. Alla ville leva i Barbieland, och gjorde det på sitt sätt.  

Men Barbie-upplevelsen stannade inte på sociala medier, de skapade även ett stort Barbie Malibu Dreamhouse. Ett mansion som man kunde hyra på Airbnb, som var inspirerat av det klassiska Barbie Dreamhouse som många växte upp med att leka med.  

 
Kolla in Barbies Malibu Dreamhouse på AirBnBs hemsida här.  

Tyvärr är det fullbokat (är vi förvånade? Nej), men du kan kolla in bilderna och fascineras av hur detaljorienterade de har varit när de skapat huset. Utöver det, var det Barbie-samarbeten överallt som införlivade Barbies olika yrkesroller, allt från en Barbie-rosa Xbox (för STEM Barbie) till en Balmain cropped hoodie (för Disposable Income Barbie).

Barbie café

Dessutom dök det upp Barbie pop-up caféer i flera städer, bland annat New York och Chicago.

Alla dessa stora samarbeten fungerade tvärfunktionellt eftersom de gav Barbie mer spridning samtidigt som samarbetspartnern ökade sin egen relevans tack vare Barbie-trenden.

De hade också stenkoll på vilka värderingar de ville förmedla och vad Barbie står för, som feminism och skönhetsideal. Varumärken som valde att samarbete med Barbie kunde på så sätt också bygga en stark varumärkesidentitet.

Visst kan man fascineras över kreativiteten och den stora omfattningen av hela marknadskampanjen, men vad är nyckelfaktorn som gjorde att kampanjen blev så lyckad (förutom den enorma budgeten)?

Om du inte hade sett marknadsföringen, och du hörde att det skulle komma en Barbie-film, kanske du skulle anta att den var för barn. Men denna film riktar sig till en äldre publik, närmare bestämt de som lekte med Barbie (och Ken) när de växte upp – millenials.

Och dessutom är de helt rätt i tiden. 90-talet är hetare än någonsin, sedan det faktiska 90-talet.

Nyckeln till framgången låg alltså i att de var konsekventa i sin kommunikation, de kände sitt brand, sin målgrupp och visste exakt hur de skulle kommunicera för att tala till sin publik.

 

Heinz + Absolut Vodka

heinz-absolut-pasta-sauce-64199624e67b7

Andra märken red också på Barbie trenden, bland annat Heinz som införde KENchup och BARBIEque sås. Fyndigt och framgångsfullt! Men, det är inte den kampanjen vi ska prata om nu. 😉

Vi ska nämligen prata om att Heinz har släppt sin allra första pastasås– tillsammans med Absolut Vodka.

Det finns många läckra recept på pasta. Men när supermodellen Gigi Hadids recept på vodkapasta blev viralt på TikTok, var det bara en pasta alla ville laga. TikTok-videon blev så viral att Gigi Hadids pastarecept nu faktiskt är det som föreslås först när man söker på modellens namn på Google.  

google search screenshot



Inspirerade av Gigi Hadids recept utnyttjade Heinz och Absolut Vodka kraften i konsumenternas intresse och skapade en produkt - som det redan fanns stor efterfråga på! De tog ett internet-fenomen och gjorde det lättillgängligt för alla.  

Kampanjen då? De gav en ny twist på de populära Absolut-annonserna från 80-talet, som alla hade en enkel visuell design med Vodka-flaskans form i olika sammanhang.

Samtidigt som de är uppdaterade på trender är de nytänkande och kopplar an till det klassiska som vi känner till.  

Denna kampanj är ett typexempel på hur man kan expandera till nya marknader samtidigt som man drar nytta av trender i sociala medier, utan att kompromissa med sitt eget varumärke!

Läs även: Insikter från "Svenskarna och internet 2023" som påverkar din digitala marknadsföring

Dove – #turnyourback  

WORK 2TurnYourBack on the Bold Glamour Filter4

Skönhetshetsideal på sociala medier har nu nått en ny nivå. Avancerade filter och redigeringsverktyg gör det nästan omöjligt att skilja ett redigerat ansikte från ett naturligt. Detta leder till att många, framför allt unga kvinnor, ovetandes sitter och jämför sitt naturliga utseende, med någons annans redigerade utseende. Det i sin tur leder till negativa känslor kring sitt eget utseende, lägre självkänsla och psykisk ohälsa. Dove är ett varumärke som kämpar mot detta, och lanserade därför en kampanj för naturlig skönhet där de uppmanar folk att vända ryggen mot filtret så att det inte kan göra om ditt ansikte.

Det är framför allt ett filter som heter Bold Glamour som Dove tar ställning till. Det är ett AI-baserat filter som kallas "generative adversarial network". Det funkar så att AI jämför ditt ansikte med en databas med oändligt många andra ansikten och genererar ut en ny och ”förskönad” look av dig, baserat på de skönhetsideal som finns på internet. Filtret tar in ditt ansikte och reflekterar tillbaka en uppiffad nytolkning med kraftigare ögonbryn, tydligare kindben, fylligare läppar och flera andra förhöjda drag.

De skapade då kampanjen Turn You Back on Bold Glamour där de har ett enkelt budskap till användare av sociala medier: Låt inte filter säga åt dig hur du bör se ut.

Hashtagen #TurnYourBack har fått över en miljard impressions och 110 miljoner visningar på bara TikTok. Även kändisar valde att vända ryggen till kameran på röda mattan för att ta ställning till de förvrängda skönhetsfilterna på sociala medier.

Dove gör mycket bra i denna kampanj, men en nyckelkomponent är att de verkligen känner sin målgrupp. Deras målgrupp är 18-35-åriga kvinnor som värdesätter naturlig skönhet, och de vet även att deras målgrupp är aktiva på sociala medier. Så genom att uppmana till en enkel handling, med en stark ståndpunkt i ett högst relevant ämne lyckades de få kampanjen att flyga med hashtagen #TurnYourBack.

Läs även: Vanligaste förkortningarna för dig som jobbar med digital marknadsföring

Sammanfattningsvis – 6 nyckelfaktorer för en lyckad kampanj

Det är svårt att konkurrera med jättarna som har miljoner i marknadsföringsbudget, men vi kan ta lärdom från hur de jobbar! Du kanske inte har budget till att skapa ett mansion i ditt företagstema för uthyrning på AirBnB, men det finns många bra key tekeaways som du kan ta med dig från de lyckade exemplen vi nyss gått igenom.

Vad gjorde dessa kampanjer så bra som vi kan ta lärdom av?

  • De känner sin målgrupp och vet hur de attraherar och talar med den.

  • De är aktuella. De har koll på omvärlden och vad som trendar, ser möjligheterna och agerar på dem.

  • Tydliga värderingar. Företagen tar tydlig ställning i frågor som är viktiga för deras målgrupp. Det gör att målgruppen kan känna sig stolta att förknippas med varumärket och är mer benägna att använda deras produkter.

  • De samarbetar med andra varumärken! Genom att samarbete med företag eller personer i rätt sammanhang skapar de en win-win och når en bredare publik.

  • De använder sig av känslor. Framförallt kampanjen med Dove, men vi kan även se hur både Absolut + Heinz och Barbie använder sig av nostalgi.

  • De är konsekventa. Alla tre exempel vi har tagit är välkända varumärken. MEN, även om vi hade tagit bort varumärkesloggan från deras kampanjer hade du med största sannolikhet kunnat gissa vilka varumärken som stod bakom dem.

Och dessa komponenter kan du anamma i dina kampanjer så att de når framgång i din målgrupp, utan att ha en miljonbudget. Allt som behövs är kreativitet! 🙌🏼