Digital strategi

Är Marketing as a Service (MaaS) lösningen du letat efter?

Innehållsförteckning

MaaS står för Marketing-as-a-Service och är ett grymt koncept för dig som vill ha en kostnadseffektiv, skalbar och flexibel lösning till din marknadsföring. Precis som med andra prenumerationstjänster så innebär det att du hyr in ett team med specialistkompetens för just dina behov och betalar endast för de tjänster du använder. Du kan också skala upp och ner tjänsten beroende på var i tillväxtresan ni befinner er.

 

Vad är Marketing as a Service?

Marketing as a Service (MaaS) innebär att du får tillgång till ett team av specialister från en marknadsföringsbyrå. Teamet skräddarsys baserat på ditt företags tillväxtmål och era behov. Behöver du en annonskampanj? Då får du till exempel en Ads-expert, en grafisk designer och en copywriter som bygger kampanjen åt dig. Behöver du öka trafiken på hemsidan? Då får du exempelvis en copywriter och en SEO-expert som tillsammans fokuserar på att öka din relevanta trafik till hemsidan.

Ditt företag behåller kontrollen över marknadsföringen och har kontakt med en projektansvarig på byrån, ofta genom regelbundna avstämningar. Sedan levererar MaaS-byrån de efterfrågade marknadsföringstjänsterna som ska bidra till den strategiska utvecklingen för er organisation. Du får proaktivt och strategiskt stöd där det behövs och operativ kraft i utförandet.

Läs mer om MaaS i vår artikel: Introduktion till Maas.

Hur skiljer sig MaaS från en vanlig marknadsföringsbyrå?

Att ha en effektiv marknadsavdelning in-house är ofta kostsamt eftersom det kräver ett flertal olika specialistkompetenser. Vi ser också att fler företag inte har råd att anställa flera specialistkompetenser till teamet, men har ändå höga tillväxtmål. Det leder ofta till överarbetade och sönderstressade kollegor. En person kan sällan vara bra på alla delar av marknadsföringen.

Ett annat alternativ när inte kompetensen finns in-house är att anlita en traditionell marknadsföringsbyrå inom ett specifikt område, exempelvis SEO eller annonsering. Men vad är egentligen skillnaden mellan att ta hjälp av en traditionell marknadsföringsbyrå eller ett skräddarsytt team av specialister som tillhandahålls av en MaaS-byrå? Låt oss gå igenom ett par av skillnaderna.

Läs även: Den kompletta marknadsföraren finns inte.

MaaS är kostnadseffektivt

En av sakerna som skiljer mellan MaaS och en mer traditionell marknadsföringsbyrå är kostnaden. Med MaaS är kostnaden lägre och hanterbar eftersom du bara betalar för de tjänster som du behöver. Om du anlitar en marknadsföringsbyrå är avgifterna relativt höga eftersom du betalar per marknadsföringsfunktion. Exempelvis kan tjänster som kampanjer i sociala medier, webbutveckling och marknadsföringsautomatisering ingå i byråns prisförslag, även om dessa funktioner kanske inte är optimalt för ditt företags tillväxt här och nu. Vissa tjänster kommer ni inte att behöva förrän flera månader senare och då vill du kunna ha skräddarsydda lösningar.

 

Flexibilitet och anpassningsförmåga

MaaS-byråer tenderar att vara mer anpassningsbara än en klassisk marknadsföringsbyrå. I dagens snabbföränderliga värld behöver företag flexibla partners för att lyckas, och med MaaS så kan du anpassa dig utifrån vad du behöver just nu. Genom att nyttja smidigheten hos olika team-medlemmar som du har tillgång till genom MaaS kan du bemöta alla utmaningar och möjligheter så fort de dyker upp. Det är som att ha anställt 10 experter på en gång.

Med en med traditionell byrå är avtalen ofta längre och mer fastställda gällande leveranser. Ni har exempelvis avtal om webbutveckling och vill ni lägga till annonsering så är det en annan tjänst med tillhörande avtal. Det är vanligtvis inte lika enkelt att växla mellan olika leveranser inom samma avtal.

Läs även: Anlita marknadsbyrå eller göra det själv? Vi jämför skillnaderna!

Är MaaS bästa lösningen för mig?

Du vill att ditt företag ska växa fort och mycket, men också lönsamt och långsiktigt utan att bränna ut dina anställda. Din marknadsfunktion är kort om resurser och har inte alla kompetenser som behövs för att täcka de områden som krävs för er tillväxt. När du vill skapa affärsdrivande marknadsföring behöver du många olika kompetenser som växlar över tid.

Då kan en MaaS-lösning kombinera era interna marknads-strateger med ett förlängt team av specialister inom olika områden (t.ex. digital strategi, SEO/SEM, marketing automation, grafisk design och copywriting) och sätta ihop en flexibel lösning baserat på just era behov.

Med Marketing as a Service får du:

  • Helhetslösning som kan skalas upp/ner beroende på era behov.
  • Tillgång till djup expertis inom specialistområden.
  • En dedikerad kontaktperson som kan din verksamhet.
  • All expertis du behöver till ett fast pris per månad.

Är du intresserad av MaaS? Kontakta oss så berättar vi mer.