Smarketing

Hur du bygger en smarketing-kultur baserad på samarbete

Innehållsförteckning

Det största hotet mot företag som vill växa är en brist på samarbete. Det kan handla om låg teamkänsla mellan de anställda, men ofta handlar det om olika team och grupperingar som inte arbetar tillsammans på ett effektivt sätt. Vi ser det här ofta mellan sälj- och marknadsavdelningar, där de har olika mål och processer, och därmed blir det aldrig en effektiv, leadsgenererande process.


En brist på samarbete leder till flera, tråkiga konsekvenser:

  • Tid och resurser slösas på att leta rätt på information när sälj och marknad jobbar i olika system.
  • Viktig data och insikter stannar bland individer och i små team istället för att delas så att fler kan ta del av dem och utveckla sina kompetenser och strategier.
  • De leadsgenererande strategierna som ska bära företaget till nya höjder bär aldrig frukt eftersom man jobbar på ett ineffektivt sätt.
  • Det blir dålig stämning på företaget, eftersom de anställda drar åt olika håll, och det blir lätt bakom-ryggen-gnäll, vilket aldrig är bra i längden.


Det bästa sättet att råda bot på detta är att sätta en tydlig kultur, där samarbete och gemensamma mål är grunden. Vi kallar det smarketing, en mix av sälj och marknadsföring, som innebär att alla arbetar tillsammans för att ta företaget framåt.  

När du bygger en smarketing-kultur så kommer de anställda att trivas bättre på sitt jobb, nyanställda kommer snabbt förstå hur ni arbetar, och processer kommer gå snabbare och leda till mer positiva resultat.

Hur du bygger en kultur baserad på samarbete

Som du vet är en företagskultur betydelselös om den endast finns nerskriven i ett dokument eller på hemsidan. För att den ska bli en kultur som “sitter i väggarna” måste den faktiskt implementeras i organisationen, i teamen och bli en del av vardagen.

För att sätta kulturen finns det några fokusområden du bör prioritera, vilket över tid kommer skapa en kultur baserad på samarbete:

1. Öppenhet

Att bara sitta på bra information utan att dela med sig av den är ganska värdelöst. Vare sig det handlar om kunddata, produktinformation eller resultat från tester, så bör de viktigaste resultaten delas inom organisationen. På så sätt kan teamen hjälpas åt att dra insikter som kan användas för att ta smarta beslut framåt och växa bolaget.

Öppenhet handlar också om att ha en hög nivå av psykologisk trygghet, där de anställda känner sig trygga i att ta upp saker de skulle vilja ändra på arbetsplatsen. Om det är “spänt” på arbetsplatsen, och de anställda är rädda för att få kritik om de tar upp saker, kommer kulturen aldrig kunna utvecklas och du kommer inte få ut max av dina anställdas potential.

2. Gemensamma mål

Det är väldigt vanligt att marknad och sälj har olika mål, och det finns absolut fördelar med det. Men det måste också finnas gemensamma mål som båda teamen jobbar mot.

När du har gemensamma mål kan alla dela insikter, pusha varandra och fira framgångar tillsammans. Det blir också tydligare vilka insatser som ska mätas, hur de ska mätas och med vilka KPI:er. Och dessutom, visst blir det mycket roligare på jobbet om alla jobbar mot samma mål?  

3. Strukturerade processer

Som vi nämnde tidigare, får inte kulturarbete stanna vid att bara finnas i dokument eller via citat på väggen. Gör kulturen till verklighet genom att införa strukturerade processer som stöder den typen av kultur ni vill ha, i det här fallet samarbete och smarketing.

Det kan handla om regelbundna möten där ansvariga från sälj- och marknadsteamen diskuterar framsteg och utmaningar. Tänk dig veckovisa smarketing-möten där sälj och marknad gemensamt går igenom statistik, kampanjresultat och kommande strategier. Ha en strukturerad agenda och tydliga ansvarsområden för varje teammedlem för att göra varje möte effektivt och produktivt.

4. Kommunikation

Effektiv kommunikation är grunden i alla framgångsrika samarbeten. Här pratar vi om både formella kommunikationskanaler som möten och rapporter, och informella kanaler som internchattar och spontan feedback. Använd verktyg som alla kan använda när som helst för att hålla kommunikationen så öppen och transparent som möjligt. Slack eller Teams är toppen för att chatta och få snabba frågor och svar, och projektverktyg som Asana eller Trello kan hjälpa till att få struktur på gemensamma uppgifter och projekt.

5. Kompetensutveckling

En positiv effekt av smarketing som många inte pratar om är kompetensutvecklingen som sker. Kompetensutveckling går hand i hand med smarketing, eftersom det handlar just om att dela information mellan avdelningarna, vilket gör att man lär sig av varandra.  Och för att boosta den här positiva spiralen kan du även investera i utbildningar eller kurser som i förlängningen hjälper hela organisationen.

Du kan antingen välja att köpa in utbildningar inom kommunikation, konflikthantering, projektledning och liknande, för att lättare lyckas med kulturarbetet. Eller så kan du självklart också investera i kurser som ökar kompetensen inom marknadsföring, försäljning eller hänga med i de senaste trenderna inom båda områden.

6. Ledningens roll

Slutligen, kom ihåg att ledningen spelar en viktig roll i att bygga och upprätthålla en kultur baserad på samarbete. Ledare måste visa vägen som goda exempel och visa att samarbete är prioriterat. De måste vara transparenta, lyhörda och villiga att själva delta i samarbetsprocesser. En ledning som aktivt visar att de värderar och uppmuntrar samarbete kommer att inspirera hela organisationen att följa deras exempel.

Sugen på att komma igång?

Vill du fördjupa dig i ämnet och lära dig steg-för-steg hur du får sälj och samarbeta och på så sätt skapa fler affärer tillsammans?

Ladda ner vår kostnadsfria smarketing-guide och börja läs på nu direkt!