Copy som bara bygger på logik är sällan effektiv om målet är att sälja. Det som särskiljer de bästa kampanjerna från de mediokra, är huruvida copyn väcker känslor hos de som läser. Läs vidare för att lära dig hur du ska göra.
Ända sedan människans begynnelse, har man tagit beslut baserade på känslor. Hur mycket du än funderar över fördelar och nackdelar utifrån ett logiskt perspektiv, så slutar det i 9 fall av 10 med ett känslobaserat beslut.
Du köper den där dyra klockan för att den ser så bra ut på din handled och du längtar undermedvetet efter statusen du kommer att få och reaktionen från dina kollegor. Men om någon frågar om klockan så säger du ”Det är ett samlarobjekt och kommer vara värt mer pengar om 10 år”, för att inköpet då låter vettigare.
Läs även: 7 snabba tips på hur du skriver grymt innehåll!
Från logik till känsla
Ett viktigt mål med din text är alltså att förflytta dina läsare från den logiska delen av hjärnan till den känslomässiga. Tänk dig att din läsare är på ett logiskt plan i början av texten, men tack vare din copy så kommer de sakta känna en eller flera känslor, och mot slutet av texten kommer de ha en känslomässig koppling till din text, och vara mer redo för köp.
Så hur gör du? Det finns vissa tekniker för att trigga igång känslor hos din målgrupp, som dessutom får dem att connecta bättre med ditt företag.
Låt oss gå igenom 6 tekniker du kan använda.
1. Prata som din målgrupp
För att din målgrupp ska kunna relatera till dig, lita på dig och tillåta sig att bli influerad, måste du prata som dina läsare. Skippa konstiga branschtermer eller formella ord som du inte skulle säga face to face. Skriv som du pratar, eller; skriv som din läsare pratar och du har vunnit förtroendet.
Purple Carrot har koll på hur deras målgrupp pratar, och vet exakt vad deras behov är. De skriver kort och koncist, berättar direkt om ett problem som deras målgrupp kan ha och de pratar som om de vore en av dem. Mer amazing tasting veggies åt folket!
Läs vår kostnadsfria guide: Så sätter du rätt tone-of-voice för ditt företag
2. Sätt igång läsarens fantasi
Hjärnan vet ofta inte skillnad mellan vad vi fantiserar och vad som är verkligt. Alltså är det oerhört kraftfullt att trigga igång bilder kring en potentiell framtid som din läsare kan fantisera om. Få läsaren att föreställa sig en härlig framtid med din produkt eller tjänst, och njuter av fördelarna, så triggar du igång positiva känslor.
I Old Spice klassiska reklamfilm målade de upp en tydlig bild över drömmannen du kunde förvänta dig att bli eller få med Old Spice Body Wash. Samtidigt är de inte rädda för att använda en stor dos med humor. De känner till sin målgrupp och vet hur de ska kommunicera.
3. Våga ha en stark åsikt
Har du hört talas om företaget som alla älskade? Nej exakt. När din målgrupp är “alla” så blir det sällan särskilt intressant, utan snarare platta texter som ingen minns. Men företag som har starka åsikter väcker känslor som rädsla, entusiasm, ilska eller framtidshopp. Det är ett av de snabbaste sätten att trigga känslor hos målgruppen. Se bara till att du delar något som triggar igång rätt målgrupp, på rätt sätt.
Oatly är experter på att ha starka åsikter, och har balanserat en svår linje med sina pikar mot “vanlig” mjölk, men deras edgyness har varit en vital del i att rör om i känslogrytan och växa dem till det enorma varumärket de är idag.
4. Utnyttja känsloladdade band
Har du koll på vad din målgrupp bryr sig om? Alltså inget som har med din produkt eller bransch att göra, utan i livet i stort? Kan du lista ut att 60% av din målgrupp hejar på IFK Göteborg, eller 83% åker motorcykel, så kan du utnyttja det i din copy. Skapa jämförelser eller metaforer som involverar det som din målgrupp redan bryr sig om, så kopplar du an till positiva känslor läsaren har byggt upp i flera år.
California Milk Processor Boards “got milk”-kampanj gav en rejäl boost till mjölkförsäljningen i Kalifornien. I det här exemplet använde de målgruppens kärlek till ”Wolverine” från X-men-filmerna och kopplade den känslan till sin produkt.
5. Använd storytelling
Berättelser fångar vår uppmärksamhet, drar in oss, och får oss att relatera och fantisera. Människor har använt berättandet i alla tider, och det får oss att både minnas information och att känna. Berätta en story som läsaren kan relatera till, som väcker precis de känslorna du vill. Vill du arbeta mer strategiskt med storytelling i ditt företag? Få konkreta exempel på hur du kommer igång med storytelling och fördelarna för ditt företag i den här artikeln.
Vanessa och Kim från Omsom vet hur man berättar en intressant story som väcker läsarens empati och andra positiva känslor. De lär känna företaget på djupet och får på så vis en personlig relation till företaget.