Digital strategi

Pengar kvar i marknadsbudgeten? Här är 3 bästa områdena att investera dem i!

Innehållsförteckning

Ett år fullt av grymma marknadsinsatser börjar nu gå mot sitt slut. Kampanjer har startats och avslutats, leads har genererats och resultat har firats. Snyggt! Men kanske finns det fortfarande lite pengar kvar i marknadsbudgeten? Kanske funderar du över hur du bäst bör investera dessa pengar i så fall?

Vi ställde just den frågan till våra strategiexperter Emma och Niloo för att få deras bästa råd på var du bör lägga sista delen av budgeten för att få en flygande start nästa år.

Emma-och-Niloo

Emma Leinerdal & Niloo Lopez

 

Börja med att titta bakåt

Emma: Jag ser framförallt 3 områden eller perspektiv man behöver kika extra på i det här läget: bakåtperspektivet, nulägesperspektivet och det framåtlutande perspektivet. Genom att blicka bakåt på året som gått kan du identifiera vilka insatser och kampanjer som varit framgångsrika. Finns det pengar kvar i budgeten är det här ett perfekt tillfälle att göra enklare optimeringar på dem och köra de insatserna ett varv till för att vaska fram så många leads som möjligt innan året är slut. Ni ska göra mer av det som fungerat bra – det är alltid värt pengarna.

Niloo: Om ni har kört varumärkesannonsering löpande under året är det också en god idé att lägga lite extra krut på dem i slutet på året. Att bygga varumärket kommer att stärka efterfrågan av era produkter och tjänster. Det innebär att ni skapar ännu bättre förutsättningar för att bygga säljpipen till Q1 nästa år. Det tar tid att bygga efterfrågan, så börja nu innan årskiftet för att kunna konvertera på den efterfrågan längre fram.

Läs en av våra mest populära bloggar: 8 saker som din marknadsplan måste innehålla.

Satsa på analys av nuläget

Emma: Om vi tittar på nulägesperspektivet rekommenderar jag att satsa på analys och insikter. Exempelvis kan du lägga resurser på att genomföra en Content Audit för att få insikter i vilket innehåll ni har på era olika plattformar och hur det innehållet presterar. Har ni innehåll på er hemsida som möter besökaren i alla faser av köpresan? Är det någon typ av innehåll som presterar väldigt bra respektive dåligt? Dessa insikter är guld värda när ni ska sätta content-planen för nästa år. Samtidigt som ni ser över ert content är det klokt att se över era relevanta sökord och säkerställa att ni har innehåll och sidor som matchar dem. Så en nulägesanalys av ert content skulle jag satsa på.

Niloo: Andra typer av analyser ni kan göra är se över ert värdebudskap, alltså vilket värde ni skapar för era kunder och varför de ska välja er före en konkurrent. Att kommunicera ett unikt och tydligt värdebudskap i era digitala kanaler gör att ni sticker ut från era konkurrenter och skapar förutsättningar för ökad tillväxt. Detta är såklart inget man gör i en handvändning så låt det ta tid och involvera fler funktioner än bara marknadsavdelningen. Men det jobbet ni lägger ner på detta nu kommer ni att ha igen flera gånger om på sikt. Att ta fram ert värdebudskap är ett exempel på insatser som ni kan ta externt stöd med. Det är bra att få externa ögon på ert budskap eftersom man blir lätt hemmablind.

Är ditt bolag mitt i en tillväxtresa? Ta reda på hur din marknadsstrategi förändras från start-up till scale-up.

Ge dig själv ett försprång till nästa år

Niloo: Blickar vi framåt så tycker jag man ska ge sig själv ett försprång till nästa år, om tid och budget finns. Ni har förmodligen kampanjer som ska lanseras efter årsskiftet – varför inte sätta plan/strategi och börja producera innehållet till dessa kampanjer redan nu så ni är redo att kicka igång direkt? Finns det pengar kvar så skulle jag satsa på att ta fram innehållet till en kampanj redan nu.

Emma: Instämmer helt! Att producera innehåll kan ofta vara en flaskhals i teamet. Så att ligga steget före här gör att ni kommer igång snabbare när alla är tillbaka från julledigheterna. Och ju snabbare ni kan kicka igång era aktiviteter – desto snabbare kommer ni att kunna driva trafik och leads nästa år.

Läs även: Så sätter du en försäljningsdrivande marknadsbudget.

Vill du ha hjälp med content-produktion, en content audit eller kampanjstrategier?

Hör av dig till oss så hjälper vi dig igång! Just nu har vi även möjlighet att göra en hälsocheck där vi ser över er hemsida för att rekommendera quick-wins och långsiktiga rekommendationer för att öka er digitala försäljning.

Nyfiken? Kontakta oss så berättar vi mer.