Krönikor

Vilket år 2021 blev: en tillväxt på över 300% och nöjda kunder och medarbetare

Innehållsförteckning


Låt mig bli lite nostalgisk en stund.

Jag minns tillbaka till en decemberdag 2019, där jag satt med mina vänner Lina, Andreas och Jeanette. Solen sken i ansiktet på oss och det pirrade lite extra i magen. Vi hade en häftig resa framför oss. En idé hade under lång tid fått växa fram. Och nu var tiden inne.

”Ska vi inte bara köra då?”, tänkte vi. “Hur svårt kan det vara? JA, vi kör!” Jag minns spänningen och nervositeten, som om det var igår. Samtidigt minns jag även den sköna känslan i magen. Jag kunde där och då, i decembersolen, redan se oss stå med händerna i luften några år senare och skrika ”Yes, vi gjorde det!”. Det är något alldeles speciellt med att starta upp ett bolag. Ni som vet, ni vet…😊

Vi som grundat Smarkit Agency har alla en bakgrund som operativa ledare inom försäljning och marknadsföring, och vi delade en stark känsla kring att företag har fått sälj och marknad om bakfoten. De flesta delar upp sälj och marknad i olika avdelningar, med olika mål och strategier. Många har sjukt mycket silo-tänk fortfarande. Men, vi tycker det är helt fel. Och ärligt talat ganska omodernt i vår digitala affärsvärld. Det ville vi ändra på. Och vi visste att det fanns ett stort behov där ute.

Tittar man på riktigt framgångsrika organisationer så arbetar marknad och sälj som ETT team. De delar affärsmål och bidrar till försäljningen tillsammans. Det är inte särskilt viktigt om det är sälj eller marknad som skapat affärsmöjligheten. Det viktiga är att affärsmöjligheten finns där och vad vi sedan gör med den.

Vi såg att de som lyckas riktigt bra hade följande grundläggande saker på plats:

  1. De hade en väl dokumenterad smarketing-process ”from lead to deal”.
  2. De hade en dokumenterad smarketing playbook – blueprint på hur modern sälj och marknad jobbar
  3. De är datadrivna och styr på RÄTT nyckeltal (aktiviteter framåt och inte bara historisk data)
  4. De segmenterar, prioriterar och fokuserar på RÄTT kunder, de som är lönsamma.
  5. De har ett integrerat CRM och Marketing-system för att optimera samarbetet mellan sälj och marknad.

Trenden var tydlig för oss. Och vi visste vad vi behövde göra. Utifrån våra gemensamma erfarenheter i tidigare bolag såg vi att vi kunde bidra till positiv förändring. Vi visste att det fanns många som fortfarande inte hittat styrkan med just smarketing. Så därför startade vi Smarkit Agency, och jag tog rodret som VD. Resan var startad, siktet var inställt och målet glasklart. Vi ville förändra hur företag arbetar med försäljning och marknadsföring, och vi ville skapa strategier och taktiker som bidrar till en långsiktig och lönsam tillväxt för våra kunder. Vi ville ändra sättet företag ser på marknadsföring. Från ren kostnad till en viktig pusselbit i försäljningsstrategin.

Tips! Läs även: Utan en dokumenterad sälj- och marknadsprocess tappar du affärsmöjligheter

Vi vågade gasa i uppförsbacke

Snabbt anställde vi två stjärnor som var redo att dra iväg på denna resa tillsammans med oss. Vår fantastiska strateg Emma och vår stjärna till copywriter Leone. Vi var laddade och hade redan våra första kunder som ville hitta smartare sätt att sälja och marknadsföra på. Sedan åt någon upp en fladdermus, världen stannade och framgångståget tvingades bromsa något.

Efter ett tag lyckades vi, och övriga världen, anpassa oss till det “nya normala” och insåg att digital försäljning och marknadsföring blev ÄNNU viktigare än tidigare. Alla skulle jobba digitalt och de som nyttjade sina kanaler bäst skulle vara de stora vinnarna. Det blev snabbt tydligt att ingen ville gå tillbaka till det helt analoga sättet att jobba på. Det här var därmed framtiden, inte bara en tillfällig förändring i hur vi interagerar med kunderna. Vårt sätt att sälja och köpa tjänster hade för alltid ändrats.

Så vi började gasa ganska hårt, om än i lite uppförsbacke, och anställde fler stjärnor. Och snabbt ökade antalet kunder i raketfart.

Idag har vi lyckats anställa Petter, Andrea, Robin, Eric, Alexandra och Hanna till teamet och vi har så många fantastiska kunder som vi är stolta över!

Vi sliter hårt som team. Vi jobbar kontinuerligt med vår egen marknadsföring och försäljning och testar allt på oss själva för att kunna optimera för kunderna. Vi lever som vi lär.

Och det häftigaste med vår resa är inte BARA att vi bidrar till en förändring i arbetet kring sälj och marknad. Det bästa är att vi får hjälpa våra kunder, både strategiskt och operativt, att nå sina tillväxtmål. Det är ett otroligt fint förtroende att få!

Framgångssagan fortsätter

Det finns säkert många som undrar varför man startar bolag och särskilt i tider då hela omvärlden skakar och är oviss. Det finns garanterat djupa psykologiska förklaringar kring viljan att prestera, tävlingsinstinkt eller bara visa att man kan. Men jag vill berätta varför jag gör denna resa med teamet på Smarkit Agency.

För mig handlar det om STOLTHET och GLÄDJE. Att stå här idag, ganska precis två år efter att vi startade bolaget och ha 10 kompetenta kollegor och en tillväxt på över 300% skapar en svårslagen känsla av stolthet. Jag älskar det jag gör och det VI gör tillsammans som team. Och att få känna genuin glädje på jobbet tycker jag är livskvalité. Det är min största drivkraft till att jag bygger detta fantastiska team.

Mitt mål är att skapa en arbetsplats där alla jobbar för att DE VILL, inte för att de behöver ett jobb. Jag vill skapa en arbetsplats som utvecklar och lyfter människor för det kommer i sin tur att leda till riktigt nöjda kunder. Och det är precis vad vi har idag. Kunder som beskriver oss som ”unika” och ”helt avgörande” för deras resa.


”Smarkit Agency är en helt unik konsultorganisation som fokuserar på kunden till 100%. Vi kände hela tiden att arbetet handlade om oss och vår verklighet.”

 

“Det hade varit omöjligt för oss att expandera utan Smarkit Agency. Nu har vi en hållbar taktik och en långsiktig strategi. Det är helt nödvändigt för tillväxten.”

De här orden ger mig och teamet bränsle att fortsätta vår framgångsresa tillsammans. 😍

Under året har vi ökat vår omsättning med över 300%! Den idéen som fick blomma ut i decembersolen 2019 har nu växt sig stark och fått djupa rötter. Tillsammans med teamet och med er kunder fortsätter vi att växa och förändra sättet företag ser på sälj och marknad!

Läs hur det gick 2022: Smarkit Agency bjuder på hårt jobb, en hel del skratt och ett frieri i Toscana 

En summering av 2021:

Jag tänkte även summera några av de fantastiska saker som hänt under året.

  • Vi har växt med över 300% jämfört med 2020 års siffror
  • Vi är idag 10 kollegor (2020 var vi i snitt 4)
  • Vi har fått förtroendet från 22 (!!) nya kunder under året och de allra flesta gamla kunder är dessutom
          kvar och riktigt nöjda.
  • Vi har planerat och genomfört över ett 30-tal workshops och utbildningar (digitala såväl som fysiska)
  • Vi har tagit fram över 30 digitala strategier för våra kunder
  • Vi har lanserat flertalet nya hemsidor
  • Vi har blivit HubSpot-guldpartner
  • Vi har fått två söta trivselkonsulter ombord (taxen Meja och den franska bulldogen Ninja)
  • Vi har lärt oss att en riktig ”håll-käften julfest” är sjukt kul att ha, men kanske inte en tisdag… vi gör om          och rätt nästa år😅

Tack för ett fantastiskt 2021. Heja oss och heja våra kunder som älskar affärsdriven marknadsföring lika mycket som vi. Och resan har som sagt fortfarande bara börjat!