AI

Hoppsan! Här är 5 AI-misstag som du vill undvika i din marknadsföring

Innehållsförteckning

Ta fram skämskudden! De senaste åren har AI-användandet fullkomligt exploderat när AI-verktyg, från bland annat OpenAI, blivit tillgängligt. Men det går inte alltid riktigt som man tänkt sig. Här är 5 AI-missar som du vill undvika att göra i din marknadsföring.

När du använder AI-krafterna på rätt sätt i din marknadsföring (och lägger ner tid på att lära upp verktygen) kan du snabbt automatisera dina processer, producera copy, digital annonsering och ta fram bilder. Det är fantastiskt.

MEN (och det är ett stort men) om du inte känner till begränsningarna med AI så kan din marknadsföring gå snett. Väldigt snett. 

Tack och lov finns det pionjärer som stuckit ut hakan och testat sig fram, med varierande resultat.

Här har du 5 AI-missar och tips på hur du undviker att göra samma misstag.

Läs även: 5 digitala marknadsinsatser som du ska begrava för gott!

 

1. AI-genererade rocktjejer som målgruppen hatade

Källa: Studiefrämjandets bildbank

I februari år 2023 lanserade Sweden Rock Festival Sveriges första helt AI-genererade kampanj. Syftet var att ”öka representationen av kvinnor inom hårdrocken och inspirera fler tjejer att delta i Sweden Rock-kollo”. Annonserna var riktade mot 14 - 17 åriga tjejer och bilderna var AI-genererade, vilket fick negativa reaktioner direkt. 

”Så djupt tragiskt att en så bra grej som rock-kollo använder AI-genererade dockor som bilder på sin kampanj.”

”Man får bara vara med om man är smal och modellsnygg. Som om tonårstjejer inte redan var tillräckligt osäkra på sig själva lol!” 

Det här är två exempel på kommentarer som Sweden Rock Festival fick på Facebook under kampanjen. 

Stereotypa och AI-genererade bilder visade sig inte vara det bästa sättet att tilltala unga tjejer. Who could have guessed? 🤷‍

Lärdom:
Sweden Rock Festival fick visserligen en hel del beröm för sitt nytänkande med en helt AI genererad kampanj. Men marknadsföringen tilltalade inte målgruppen.

Tänk alltid på din målgrupp i första hand och säkerhetsställ att din kampanj stärker ditt varumärke på ett positivt sätt. AI är inte känt för att ge ett inkluderande resultat, varken i sin målgruppsanpassning eller vid AI-genererade bilder. Eftersom AI-verktyg utgår från den data som finns och vad som används tidigare, blir slutprodukten ofta homogen. 

Se därför alltid till att du har koll på er AI-kampanj och anpassar den efter er målgrupp.

 

2. Rasistiska uttalanden från Microsoft

Har du hört historien om Tay, Microsoft rasistiska chatbot? Nåväl, tanken var inte att Tay skulle vara rasist från allra första början. Men så blev det.

År 2016 skapade Microsoft boten Tay för att hon skulle konversera och automatiskt lägga upp inlägg på Twitter. De hade dock inte räknat med att hon skulle lära sig av alla inlägg som lades upp på Twitter. Men det gjorde hon.

Efter att användare på Twitter började skriva rasistiska kommentarer i ett försök att påverka Tay negativt, så kan man säga att hon ”föll för grupptrycket” och själv började skriva rasistiska inlägg. På bara några timmar efter att Tay kommit till liv på Twitter fick man stänga ner henne. 

Lärdom:
Det är aldrig fel att testa, men glöm inte bort hur algoritmerna fungerar. AI har ingen mänsklig finkänslighet, beteendet påverkas av den data som finns tillgängligt. Låt inte AI löpa helt fritt utan ta hjälp av mänsklig expertis och förståelse för att försöka kontrollera och förutspå resultatet så mycket det går.

 

3. Sexistisk styrning via Amazon

Amazon arbetar för att ha en stor mångfald bland sina anställda. Men ett AI-verktyg höll på att göra dem till en sexistisk och exkluderande arbetsplats. 

Amazon hade utvecklat ett AI-verktyg som skulle kolla igenom CV:n och ge förslag på de kandidater som bäst skulle matcha företaget. Problemet var bara att verktyget utgick från data som var ett decennium gammalt, och presenterade endast manliga kandidater. 

AI kan även exkludera målgrupper när verktygen sköter digital annonsering. Algoritmerna är skapade för att se mönster och sedan räkna ut hur stor sannolikheten är att en viss grupp kommer att gilla din produkt eller tjänst. Därför kan resultatet exkludera vissa grupper som du egentligen vill nå. AI kan exempelvis exkludera kvinnor helt och hållet, om verktyget utgår från att din produkt endast tilltalar män. En studie från USC studerade två stora AI-databaser och såg att hela 38% av den data som verktyget utgick från var partiskt. 

Lärdom: 
I och med att AI använder sig av data för att presentera sitt resultat, och verktyget inte tar hänsyn till att vara inkluderande, så kan det bidra till diskriminering. Marknadsföringen kan exkludera vissa grupper som egentligen kanske är intressanta för dig. Var därför noga med att dubbelkolla hur AI riktar kampanjen så att du når de målgrupper du vill.

 

4. Lögner och otydliga källor

”AI är som en allvetande och ivrig praktikant, som ibland ljuger”. 

Så beskriver Ehtan Mollic, professor på Wharton School of Business, AI-verktyg som ChatGPT. Visst känns det som en korrekt beskrivning? 

ChatGPT är ivrig och ibland lite slarvig. Du får ett snabbt svar som låter ärligt och rimligt. Men det betyder inte att all fakta stämmer. 

Det finns exempel som visar hur ChatGPT är lite sketchy. När en användare exempelvis frågade ”Hur många gånger har Argentina vunnit FIFA World Cup?” så svarade ChatGPT att de vunnit en gång; år 1978. När samma användare frågade vem som i så fall vann år 1986 så erkände ChatGPT att Argentina vunnit även den gången. ChatGPT gav alltså två olika svar, trots att den utgick från samma data. 

Lärdom: 
Du är ansvarig för ditt content. Använd ChatGPT som en inspiration för ditt content, men dubbelkolla alltid din fakta eftersom AI inte är en helt tillförlitligt.

 

5. Påhittade och tveksamma AI-artiklar

När något låter för bra för att vara sant, så är det ofta det. Det fick läsarna för den tyska tidningen Die Aktuelle lära sig den hårda vägen.

I april 2023 publicerade de en AI-genererad artikel med Michael Schumacher på första sidan. Det var en exklusiv intervju med den forna Formel 1-stjärnan. En intervju som aldrig hade varit möjlig att utföra med den riktiga idrottsstjärnan, då han var med i en tragisk skidolycka år 2013. Han fick då en allvarlig hjärnskada och sedan dess har hans hälsotillstånd inte varit känt för offentligheten då familjen valt att inte yttra sig om hans nuvarande tillstånd.

När han plötsligt syntes på första sidan med citat där han själv kommenterade olyckan, blev det en chock för omvärlden. Tidningen hade låtit ett AI-verktyg skapa en väldigt trovärdig artikel.

Kritiken efteråt var enorm. Efter en vecka fick chefredaktören Anne Hoffmann sparken och Schumachers familj planerade att ställa tidningen inför rätta. 

Lärdom: 
AI kan producera content väldigt snabbt. De är roliga, kreativa och intressanta verktyg. Men även här, se till att dubbelkolla källan så ni inte riskerar att använda falsk information som kan skada er trovärdighet, ert varumärke och vara etiskt tveksamt. 

 

Sammanfattningsvis - några tips

AI kan göra din marknadsföring snabbare, vassare och bättre. Verktygen har öppnat helt nya dörrar och resultaten kommer bara att bli bättre med tiden.

Se dock till att lära dig hur du kan använda AI på bästa sätt och undvik misstag genom att exempelvis:

  • Kontrollera annonsering och kampanjer
    Experimentera med AI, men håll ett öga på resultatet så att annonseringen inte råkar exkludera eller diskriminera vissa målgrupper som du vill nå.

  • Lär dig AI-verktygen
    Ju mer du lär dig om hur AI-verktygen fungerar, desto vassare resultat får du. Dubbelkolla alltid ditt AI-genererade content, så du inte publicerar information som inte stämmer.

  • Införa en policy 
    Arbetar du med känslig information? Inför en AI-policy som vägleder er internt om hur ni använder AI och vilken typ av data ni kan ge AI-verktyget. Känslig och privat information bör inte föras in då informationen kan bli tillgängligt till andra. Tänk på att den fakta du ger AI-verktyget, senare kan användas för att ge andra användare svar på sina frågor. 

AI är ett otroligt hjälpmedel, men glöm inte att det är du som är experten på ditt varumärke, er tonalitet och målgrupp. Den bästa marknadsföringen får du när du blandar AI-verktygens hjärna med människans hjärta. 👌