Vad skiljer stjärnsäljare och marknadsföringsproffs från andra? Jo - de är mer engagerade i sitt jobb. Allt fler studier visar att engagemang är vägen till högpresterande medarbetare, och om du lyckas skapa en kultur med högt engagemang så kan du bli belönad med både lyckligare medarbetare och högre försäljningssiffror.
Medarbetarengagemang är inget trend-ord, utan snarare något som allt fler företag inser är nyckeln till ett framgångsrikt bolag. Det spelar ingen roll hur duktiga dina anställda är i teorin om de inte är engagerade i sitt jobb. Oengagerade medarbetare tenderar att ta längre tid på sig att utföra uppgifter, göra fler misstag och sprida negativ energi bland kollegor. Och det vill vi ju undvika så gott det går, eller hur?
Idag är 80% av medarbetare runt om i världen oengagerade i sitt arbete, vilket inte bara påverkar individerna på ett negativt sätt, utan även företagen.
Så hur ökar vi engagemanget hos dina medarbetare? Och hur kan du vara säker på att det leder till alla dessa fördelar? Låt oss titta närmare.
Vad är medarbetarengagemang?
När vi pratar om medarbetarengagemang så menar vi hur hängivna och entusiastiska anställda är kring sina arbetsuppgifter, företaget och dess affärsmål. Dels handlar det om att ha en stark koppling mellan medarbetarnas egna värderingar och företagets vision, men också att utgå från människans behov, och ha rätt typ av arbetsuppgifter och nivå av frihet.
Många beskriver medarbetarengagemang som:
- Att ha en stark koppling till ens arbete och kollegor
- Känslan av att man bidrar
- När man får (och tar) chansen att lära sig och utvecklas
Tips! Läs även: Lär dig attrahera Generation Z
Hur ser en engagerad medarbetare ut?
Låt oss titta på två olika medarbetare, Peter och Greta.
En engagerad medarbetare
Greta trivs väldigt bra med sitt jobb. Det är mycket jobb nu, men hon vet att det går i vågor och det är ändå utvecklande uppgifter. Hon ser fram emot att komma in till kontoret och träffa sina kollegor, men planerar ändå att jobba hemma 2 dagar den här veckan för att slippa pendlingen. Väl på jobbet så pratar hon med några kollegor om hur helgen har varit innan morgonmötet sätter igång.
Under mötet går chefen igenom siffrorna för bolaget och hur veckan ser ut. Efter mötet får hon ett par “snabba puckar” av chefen som behöver bli klara ASAP. Hon ställer flera frågor för att förstå vad de innebär, vad syftet är och vad hon ska prioritera bort. Chefen förklarar tydligt och ger henne support. Det känns bra, tycker Greta. Det är uppgifter som inte riktigt är inom hennes expertis, men hon ser fördelar med att bredda sin kompetens lite.
Eftersom hon har koll på vad hon behöver prioritera under dagen så blockar hon tiden, ser till att inte bli distraherad, och hinner uppgifterna med tid över mot slutet av dagen.
Hon behöver gå hem en halvtimme tidigare idag för att hämta sin dotter på förskolan och planerar att ta igen den halvtimmen senare i veckan. Hennes kollegor och chefer vinkar henne glatt hejdå. När hon väl är hemma så berättar hon entusiastiskt för sin partner hur bra det går för företaget.
En oengagerad medarbetare
Peter är stressad redan innan måndagsmötet. Han vet att det är mycket jobb nu, men det ska visst bli bättre under de kommande veckorna, påstås det.. Han skulle behöva jobba hemifrån av flera anledningar, men enligt företagets policy så går det inte. Väl på jobbet så hälsar han på några kollegor av ren artighet, men har inget behov att dela vad han gjorde i helgen.
Under mötet går chefen igenom siffrorna för bolaget och hur veckan ser ut. Efteråt får han ett par extra uppgifter av chefen som behöver vara klara innan Peter går hem. Det är uppgifter som Peter inte har riktigt koll på, det brukar vara Linus uppgift. Det var heller inte tydligt varför han skulle göra uppgifterna, vad skulle de användas till? Han slits mellan uppgifter med tajta deadlines under dagen och kommer aldrig in i något flow. Han genomför uppgifterna inom deadline, men känner sig inte helt nöjd med resultatet.
När han till slut går hem efter 9 timmar får han lite höjda ögonbryn från chefen och övriga kollegor som jobbar kvar lite till. Väl hemma frågar Peters partner hur det var på jobbet, men han orkar inte prata om det.
Möjligheten med högt medarbetarengagemang
Det är inte svårt att se fördelarna med högt engagemang bland dina anställda. Och tänk så här: Om en medarbetare är engagerad i sitt jobb är chansen stor att det smittar av sig till andra i teamet, och plötsligt har en positiv, högpresterande våg spridit sig genom företaget.
Engagemanget är inget nice to have, det är en kritisk del som de mest framgångsrika företagen redan utnyttjar för att nå sina storslagna mål. Att skapa en kultur med högt engagemang måste därför ses som en viktig del av tillväxt-strategin.
Låt oss titta på lite siffror – Vad är den faktiska ROI:n av högt medarbetarengagemang
- Engagerade medarbetare skapar bättre kundrelationer.
- Engagerade team är 21% mer produktiva.
- Företag med engagerade medarbetare har 23% högre lönsamhet.
- Medarbetare med högre känsla av meningsfullhet i sitt jobb visar 3 gånger så hög chans att stanna kvar på företaget.
Hur du bygger en kultur med högt engagemang
Så hur skapar du högpresterande, glada och engagerade medarbetare? Det är ett stort jobb, och något som inte sker över en natt. Men kan du sätta engagemanget som hög prioritering i er företagskultur så kommer ni ta del av de många fördelar som kommer med högt engagemang. Så hur kan du komma igång och börja skapa en förändring?
- Ge utrymme för autonomi - Alltså tillåt dina medarbetare att bestämma själva varifrån de vill jobba, och hur de ska lösa sina uppgifter.
- Ge medarbetare en tydlig utvecklingsplan, där de själva får vara med och bestämma hur de ska nå sina mål, och inom vilken tidsram.
- Titta till dina chefer. Chefer löper större risk för utbrändhet än anställda. Och välmåendet bland ledarna påverkar givetvis övriga team. Så ställ frågor, lyssna, håll dem uppdaterade på vad som händer i företaget och ge dem chansen att utvecklas. Ta hand om dina chefer helt enkelt.
Och kanske framförallt: Prata mer med dina medarbetare. De flesta är beredda att säga vad de behöver, om någon bara frågar.