Performance marketing

Silo vs Pillar Page – Vad är skillnaden och vad är bäst för din SEO?

Innehållsförteckning

SEO, SEO och SEO, alla pratar om SEO! SEO står för sökordsoptimering (Search Engine Optomization) och är ett sätt att optimera din hemsida för sökmotorer såsom Google, Yahoo eller Bing. Bra SEO gör att sökmotorerna visar din hemsida högre upp i sina sökresultat och på så vis ger dig mängder med organisk trafik.  

Det finns många olika strategier för att optimera SEO:n på din hemsida men målet är alltid detsamma. Nämligen att strukturera upp hemsidan så att både människor och sökmotorer enkelt kan navigera på den. Detta kan innebära att använda specifika sökord, ha rätt längd på det content du producerar, snabba laddningstider men även att ha en bra länkstruktur.  

I den här artikeln går vi igenom två länk-strategier som används för att driva organisk trafik och öka sin hemsidas domänauktoritet, Pillar Pages och Silos. Båda strategierna är extremt populära (och effektiva) men blandas ofta ihop. Detta på grund av att de egentligen är ganska lika, förutom en viktig detalj – de fungerar olika bra beroende på vilket företag som använder dem! 

Läs även: Så optimerar du din startsida för att generera leads

Så här ser en Pillar Page ut

En klassisk Pillar Page har du säkert hört talas om och de flesta har faktiskt någon typ av Pillar Page på sin hemsida. Det består av en huvudsida som man vill bygga domänauktoritet kring. Det gör man genom att länka från huvudsidan till en stor mängd artiklar, sidor eller annat content inom samma ämne. Detta content länkar sedan i sin tur tillbaka till huvudsidan.  

Pillar Pagen kopplar ihop allt relaterat content så att både dina besökare och sökmotorer kan hitta den mest relevanta informationen kring ett ämne. En omfattande och bra utformad Pillar Page signalerar till sökmotorer att din hemsida har hög auktoritet kring ett visst ämne och kommer därför visa din hemsida högre upp i sökresultaten när någon söker efter det ämnet.

Inbound Marketing-3

 

När ska du använda en Pillar Page?

En Pillar Page kan fungera alldeles utmärkt för att förbättra din ranking på Google, men den kräver ett stort arbete att sätta upp på bästa sätt. En Pillar Page behöver väldigt mycket content om ett specifikt ämne som är enkelt och intuitivt att länka till från din Pillar Page-huvudsida.  

Det är även mest effektivt om Pillar Pagen är uppbyggt kring ett sökord som redan har en hög sökvolym. En hög sökvolym innebär dock att det ofta är hög konkurrens och du kommer behöva kämpa mot en hel del företag som också vill ranka på det ordet. 

En Pillar Page fungerar bäst för dig som:

  • Redan har en hög domänauktoritet hos Google på den sida du vill ranka
  • Har mycket befintligt content om ett väldigt specifikt område
  • Sökorden du vill ranka på har många sökningar
  • Redan har en befintlig Pillar Page-struktur på plats
  • Har kraftfulla länkar som du har någorlunda kontroll över

 

Nackdelarna med en Pillar Page

De företag som får mest nytta av en väl utformad Pillar Page är ofta stora företag med mycket resurser och som redan har en hög domänauktoritet. De kan producera hundratals artiklar, webinar, guider och landningssidor om ett smalt ämne som lyckas konkurrera ut andra företag som slåss om samma sökord. 

För mindre företag får man ofta inte ut lika mycket värde eller valuta för sina pengar om man satsar på en Pillar Page. Det är för att mindre företag sannolikt ändå inte kommer kunna ranka på de sökord som man vill basera en Pillar Page på. Dessutom är det även mindre chans att undersidorna lyckas ranka på Google - något de har bättre chans att göra i en Silo!

Tips! Läs hur du kan öka dina konverteringar genom rätt marknadsföring här.

Så här ser en Silo ut

En Silo liknar en Pillar Page på flera sätt och det finns delade meningar kring hur man bygger upp en Silo på bästa sätt. Det vanligaste är att man organiserar sitt content på hemsidan i så kallade ”silon”, alltså undersidor med ämneskategorier som har samma tema men som i stort sett står självständigt. Varje undersida har länkar från relevant content som stärker undersidans auktoritet. Sedan används de undersidorna för att länka till en huvudsida men även mellan varandra, för att stärka alla sidor samtidigt.  

Det är med andra ord en stor mängd internlänkar inom varje silo som skapar större effekt, med färre antal artiklar. En Silo-strategi presenterar därför ditt content på ett välorganiserat sätt och hjälper dina besökare (och sökmotorerna) att ta en fokuserad väg genom ditt relaterade content.

Silo

 

När ska du använda en Silo?

Fördelarna med en Silo över en Pillar Page är att du inte behöver använda dig av lika exakta sökord. Eftersom en Silo bygger en länkstruktur kring ett bredare ämne med flera underkategorier, kan du fokusera på olika och relaterade sökord samtidigt. Det gör att du ökar dina chanser att ranka på fler alternativa sökord, både snabbare och med mindre mängd content. 

Här är det viktigt att komma ihåg att Google kollar efter relevansen i din länkstruktur. Det går att länka mellan undersidorna om det är relevant att göra det, men om ämnena skiljer sig för mycket är det bättre att inte länka mellan dem. 

En Silo fungerar bäst för dig som:

  • Är nybörjare på SEO och inte har en strategi eller struktur på plats
  • Inte har en särskilt hög domänauktoritet på din hemsida (det vanligaste är att man inte har en hög domänauktoritet)
  • Har inget, eller bara lite, content som är spretigare och berör flera angränsande ämnen
  • Har väldigt få kvalitativa länkar som kommer från externa sidor

Få fler tips på hur du optimerar din hemsida för att öka den organiska trafiken här. 

Sammanfattning: En strategi är bättre än ingen strategi

Det är viktigt att komma ihåg att oavsett om du väljer att organisera din hemsida med en Pillar Page-struktur eller en Silo-struktur är det hästlängder bättre än att inte ha någon struktur alls! Båda strukturerna kommer att påverka din SEO positivt. Om du däremot sitter och precis ska påbörja en omstrukturering av din hemsida för att kicka igång din ranking hos sökmotorerna, rekommenderar vi alltid att se över dina interna mål, hur hemsidan ser ut nu och vilka förutsättningar du har att ranka på de sökord du vill.